Dilemmaspil

"Få gang i snakken" er et dilemmaspil om at færdes online til børn og unge i Københavns kommune.

Hvad kan dilemmaspillet? 

Børn og unge bliver dagligt eksponeret for et massivt informationsflow og mange versioner af virkeligheden, når de er online. 

De kan derfor have brug for hjælp til at tale om svære tematikker, som de møder i deres onlineliv. Det kan fx være, hvis de møder hadefulde chatbeskeder fra en fremmed i et onlinespil eller møder indhold, de finder stødende. 

Formålet med dette dilemmaspil er at sætte gang i en dialog blandt udskolingselever om, hvordan man bør færdes online. Med spillet inviterer vi de unge ind i nogle udvalgte situationer, der kan udfordre deres forståelser og grænser for deres færden på internettet.

I spillet bliver de unge præsenteret for en række dilemmaer, som de skal drøfte. På den måde deler de synspunkter med hinanden og bliver konfronteret med andres og egne forståelser og antagelser. 

Som lærer er du med til at skabe et trygt undervisningsmiljø med dialog og refleksion, mens I spiller. Din tilstedeværelse er vigtig, men forhold dig som udgangspunkt passiv undervejs, så det er eleverne, der kommer til orde.

Sådan spiller I

1. Vælg hvor lang tid, der skal debatteres. Vi anbefaler minimum 30 minutter. 

2. Sammensæt grupper på tre til fem elever, gerne på tværs af køn, interesser og sociale grupper. 

3. Hver gruppe har en mobil, en tablet eller en computer foran sig. Del et link til spillet, f.eks. via Aula/Intra eller en QR-kode på smartboardet. 

4. Udvælg nogle temaer, der passer til klassen, eller lad spillet vælge en tilfældig version. 

5. En af eleverne læser dilemmaet op i gruppen, og debatten starter. Når alle er blevet hørt, går gruppen videre til et nyt dilemma. 

6. Hold så vidt muligt eleverne i klasselokalet, så du bedre kan fornemme deres engagement og drøftelser, og så du kan byde ind, hvis dialogen går i stå. Vær som udgangspunkt ”en flue på væggen” og lad de unge føre drøftelserne. 

7. Afslut drøftelserne ved at vælge et dilemma ud, du har bemærket, har givet anledning til særlig dialog blandt eleverne. Fortæl hvordan du selv ville håndtere situationen.

Dilemmaspillet kan med fordel benyttes sideløbende med undervisning for klassen med fokus på den digitale dagsorden. Book gratis undervisning til din skoleklasse.

 

Spørgsmål og feedback

Dilemmaspillet er udviklet af Københavns Kommune i samarbejde med Center for Digital Pædagogik. Det er en prøveversion, der vil blive evalueret og testet i løbet af 2024. 

Dilemmaspillet skal videreudvikles på baggrund af feedback til indholdet og formatet. 

Hvis du har input og ønsker, er du meget velkommen til at kontakte os via e-mail eller telefon som du finder i kontaktboksen herunder. 

Kontakt

Pernille Haldrup Iversen

Pernille Haldrup Iversen

Specialkonsulent

Liv Gudmundsen

Liv Gudmundsen

AC-fuldmægtig